• Kontrast
  • Tekst
  • Powiększenie
  • Skalowanie treści 100%
  • Aa Czcionka 100%
  • Wysokość linii 100%
  • Odstęp liter 100%

Lublin - Kościół pw. św. Wojciecha

Obraz - Śmierci na krzyżu

Obraz - Śmierci na krzyżu

Obraz śmierci na krzyżu stanowi jeden z elementów cyklu obrazów przedstawiających Tajemnice Różańcowe, wchodzący w skład części  czwartej  Bolesnej.  Kompozycja symetryczna, osiowa,  wielopostaciowa. Chrystus wisi na krzyżu na ugiętych ramionach, z gitowa  w koronie cierniowej, opadająca na prawe ramie. Nogi lekko zgięte w  kolanach, stopy skrzyżowane, przybite jednym gwoździem. Biodra  przepasane szarobiałym, pofałdowanym perizonium, przewiązane na  prawym boku. U stóp krzyża klęczy ze złożonymi w modlitewnym geście  dtonmi Maria Magdalena, ubrana w jasnopomarańczowa suknie i  oliwkowy płaszcz, przerzucony przez prawe ramie. Po prawej stronie  Chrystusa stoi Matka Boża, ukazana „en trois quarts", odziana w  fioletowa suknie, granatowy płaszcz i maforion na głowie. Głowę ma lekko  skierowana w dół, prawa rękę opuszczona i odchylona od ciała, natomiast  lewa ociera lzy. Po lewej stronie krzyża widoczna jest stojąca postać św.  Jana Ewangelisty, przedstawionego w pozycji „en trois quarts", z rękoma  skrzyżowanymi na piersiach. Ubrany w jasnobrązowa suknie i czerwony,  długi płaszcz. Tło obrazu stanowi fragment pejzażu miejskiego, nad  którym widoczne są skłębione chmury, utrzymane w ciemnej, granatowej  tonacji. 

Obraz - Śmierci na krzyżu
Obraz - Śmierci na krzyżu
Obraz - Śmierci na krzyżu
Obraz - Śmierci na krzyżu

 

Nazwa/tytuł

Obraz - Śmierci na krzyżu

Rodzaj

-

Czas powstania

pierwsza połowa XVII wieku

Styl

późny renesans

Autor

-

Materiał

olej, płótno

Technika

malarskie

Wymiary

średnica 44 cm

liczba obiektów

1

Właściciel

Kościół rektoralny pw. św. Wojciecha w Lublinie

Informacja o uregulowaniu autorskich praw majątkowych

Kościół rektoralny pw. św. Wojciecha w Lublinie

 opis

Obraz śmierci na krzyżu stanowi jeden z elementów cyklu obrazów przedstawiających Tajemnice Różańcowe, wchodzący w skład części  czwartej  Bolesnej.  Kompozycja symetryczna, osiowa,  wielopostaciowa. Chrystus wisi na krzyżu na ugiętych ramionach, z gitowa  w koronie cierniowej, opadająca na prawe ramie. Nogi lekko zgięte w  kolanach, stopy skrzyżowane, przybite jednym gwoździem. Biodra  przepasane szarobiałym, pofałdowanym perizonium, przewiązane na  prawym boku. U stóp krzyża klęczy ze złożonymi w modlitewnym geście  dtonmi Maria Magdalena, ubrana w jasnopomarańczowa suknie i  oliwkowy płaszcz, przerzucony przez prawe ramie. Po prawej stronie  Chrystusa stoi Matka Boża, ukazana „en trois quarts", odziana w  fioletowa suknie, granatowy płaszcz i maforion na głowie. Głowę ma lekko  skierowana w dół, prawa rękę opuszczona i odchylona od ciała, natomiast  lewa ociera lzy. Po lewej stronie krzyża widoczna jest stojąca postać św.  Jana Ewangelisty, przedstawionego w pozycji „en trois quarts", z rękoma  skrzyżowanymi na piersiach. Ubrany w jasnobrązowa suknie i czerwony,  długi płaszcz. Tło obrazu stanowi fragment pejzażu miejskiego, nad  którym widoczne są skłębione chmury, utrzymane w ciemnej, granatowej  tonacji.

 

 

Kościoły - lokalizacja na mapie